Στην κύρια όψη της στάμνου τρεις γυναίκες ετοιμάζονται να κάνουν σπονδές. Φορούν μακριούς πτυχωτούς χιτώνες και σάκκους (μαντήλι που καλύπτει το κεφάλι) ή ταινία στο κεφάλι. Η γυναίκα αριστερά από το τραπέζι αδειάζει κρασί με μία αρύταινα (κουτάλα) από τη στάμνο σε μία φιάλη (αγγείο για σπονδές). Τη σειρά τους περιμένουν οι άλλες δύο γυναίκες, η μία κρατώντας φιάλη και η άλλη έναν κάνθαρο.
Οι τρεις γυναίκες έχουν ταυτιστεί με Μαινάδες, ακολούθους του θεού Διονύσου. Σε αυτό συνηγορεί και η πίσω όψη του αγγείου, όπου απεικονίζονται τρεις γυναίκες να κρατούν θύρσους (ραβδιά που απολήγουν σε κουκουνάρι με φύλλα κισσού και αμπέλου). Η παράσταση παραπέμπει σε γιορτή προς τιμήν του Διονύσου, ίσως τα Λήναια. Σε αντίστοιχες παραστάσεις συχνά απεικονίζεται και το ξύλινο άγαλμα (ξόανον) του Διονύσου Ληναίου. Τα αγγεία με τέτοιου είδους παραστάσεις ονομάζονται "ληναϊκά".
Λεζάντα Αττική ερυθρόμορφη στάμνος με την προετοιμασία σπονδών για το Διόνυσο Ληναίο
Μυθικά πρόσωπα Διόνυσος (Θεός)
Είδος Πήλινο αγγείο
Καλλιτέχνης/Δημιουργός Θυμίζει το Ζωγράφο Barclay ή το Ζωγράφο Thomson, αττικό εργαστήριο
Σημερινή θέση Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης, Νέα Υόρκη
Αριθμός ευρετηρίου 21.88.3
Χρονολόγηση 450–440 π.Χ.
Σημειώσεις
Terracotta stamnos (jar) | Greek, Attic | Classical | The Metropolitan Museum of Art (metmuseum.org)
Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την εικονογραφία των επονομαζόμενων "Ληναϊκών" αγγείων, βλ. Peirce, Sarah. “Visual Language and Concepts of Cult on the ‘Lenaia Vases'” Classical Antiquity, 17.1 (1998), 59–95 & de la Genière, Juliette. "« Vases des Lénéennes ». Cent ans après” Revue Des Études Grecques 126.1 (2013), 21–48.
Συνδεδεμένοι
μύθοι